Google Trends: populariteit van datingsites in de Google Zoekopdrachten

Het afgelopen jaar lijken er steeds meer reclamesportjes voor datingsites op televisie te verschijnen. Ondanks de economische crisis is de datingmarkt nog altijd booming: de recessie heeft weinig vat op de liefde, nietwaar? Datingsites geven dan ook zowel online als op tv veel geld uit aan reclamecampagnes.

Datingsites Lexa, Parship en eDarling waren de afgelopen tijd volop op de beeldbuis te zien. Anders dan bij online advertising, waarbij je bij interesse gelijk klikt op een link, banner et cetera, werkt dit bij televisie anders. Wil je meer weten over het product dan ga je meestal het internet op. Als je de juiste url weet tik je die gelijk in maar veel mensen (en vooral Chrome gebruikers) volstaan met een zoekopdracht naar de merknaam.

Eens zien of er het afgelopen jaar grote verschuivingen te zien zijn waar het gaat om zoekopdrachten naar de grote Nederlandse datingsites. We maken hierbij gebruik van Google Trends, waarmee je geen absolute aantallen zoekopdrachten kunt zien maar wel hoe populair een zoekopdracht is in vergelijking met een andere.

Wat blijkt? Relatieplanet, waar we al eens een review over schreven, is nog steeds de datingsite waar het meest op gezocht wordt, maar lijkt wel aan populariteit in te moeten boeten. Lexa, naar eigen zeggen de relatiesite met de grootste naamsbekendheid, doet het de laatste maanden juist beter. Komt dit door de inzet van TV-reclames? eDarling, een relatief nieuwe speler op de datingmarkt, kende een goede periode tussen 1 juli en 1 september. Mogelijk is dit ook de periode waarin de dienst adverteerde op televisie; dit proberen we nog te achterhalen.

Ook Parship, hoewel hun zoekvolume nog steeds erg laag is vergeleken met de grote sites, kan de laatste maanden op meer populariteit van de Single googelaar rekenen. Grappig is de piek die alle datingsites meemaken in de eerste week van januari. Veel singles hebben dan het goede voornemen dat jaar eindelijk eens echt een partner te gaan zoeken. We schreven er al eens een artikel over.

Online Dating door de jaren heen

Als we verder teruggaan in de tijd kunnen we zien hoe de populariteit van de verschillende datingsites zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Tot medio 2006 lijken Relatieplanet en Lexa gelijk op te gaan, maar vanaf dan verliest Lexa flink terrein. Waarom? Wij weten het niet. Sinds 2010 krabbelt de site weer lichtjes overeind, mogelijk door de neergang van Relatieplanet. Hoewel Parship het de laatste maanden goed doet, is het zoekvolume op deze merknaam nog lang niet te vergeleken met de gouden tijden van deze datingsite: de periode 2006-2009.
Dat er veel naar datingsites gezocht wordt blijkt uit onderstaande grafiek.

Datingsites voor hoger opgeleiden blijken, zoals verwacht mag worden, vooral populair in de randstad. hier zie je in welke regio’s van Nederland er respectievelijk veel naar e-Matching (voor hoog opgeleiden) en Lexa (geen bepaald opleidingsniveau) wordt gezocht.

ematching regionaallexa regionaal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vooral in de grote steden wonen veel hoger opgeleide singles, en vooral vrouwen hebben moeite om een partner van gelijkwaardig opleidingsniveau te vinden. Meer over het toenemend vrouwenoverschot in de grote steden lees je in dit stukje.

Mocht je interesse hebben in Relatieplanet, Lexa of een van de andere genoemde datingites: we hebben over alle 4 een review geschreven. Lees over de functies, werkwijze en kosten bij Relatieplanet, Lexa, Parship, eDarling en e-Matching.

Televisiereclames van Datingsites in 2012

eDarling, een site die zich min of meer richt op singles met een “hoger” niveau, was vrij actief op televisie. In hun reclamecamapgne geven ze aan met gerichte partnervoorstellen te werken.

In de reclame van lexa kijken we mee in de aanloop van een date. De site zegt verantwoordelijk te zijn voor 35.000 dates per week.

naast alle dating-tv programma’s dus ook veel datingreclames op TV. Begin je je al te storen aan het enorme op singles afgestemde televisieaanbod?

c-date banner

Plaats een reactie