Singles geven positieve impuls aan economie

Singles die regelmatig op date gaan, geven aan de Europese economie een aanzienlijke impuls. Zij geven het meeste uit aan cafés, restaurants en entertainment (zoals theater en bioscoop), zo blijkt uit het onderzoek LoveGeist van datingsite Lexa.nl, uitgevoerd door TNS. Gemiddeld spenderen singles in Nederland hier jaarlijks 224 euro per persoon aan. De economische crisis heeft slechts gedeeltelijk invloed op het dategedrag, zegt Lexa.

Wat wordt er besteed aan een date?

Onder de naam LoveGeist deed TNS, in opdracht van Lexa.nl, onderzoek in 7 Europese landen onder ruim 10.000 respondenten. In Nederland deden zo’n 1500 singles mee aan het onderzoek. Europese singles die actief daten en met name afspreken in een café, restaurant of andersoortige uitgaansgelegenheid hebben een gemiddelde jaarbesteding van 202 euro. Dat is dus ruim 20 euro minder dan de Nederlander. Het volk dat de Europese economie de grootste boost geeft in deze sector is Noorwegen, met een gemiddelde besteding van 482 euro per jaar. Singles in Duitsland spenderen opvallend weinig aan dit type dates (148 euro).

kosten date

Stefan van den Berg, directeur van Lexa: “Hoewel de trend is dat singles op de eerste date in eerste instantie alleen samen wat drinken, gaan zij daarna graag uit eten als de date een succes blijkt te zijn. Een restaurant biedt dan ook vaak de beste omstandigheden om elkaar beter te leren kennen”.

Opvallend is dat de gemiddelde besteding van mannen hoger ligt dan die van vrouwen, met name in de horeca. “Hét bewijs dat mannen nog altijd vaker de rekening betalen.” Hierin blijven vrouwen wat ouderwets, al zijn ze op datingsites wél steeds vaker diegene die initiatief nemen tot contact. De tijd dat vrouwen op datingsites afwachtend achterover bleven leunen ligt gelukkig achter ons.

Kosten van Datingsites

Datingsites zelf mogen tegenwoordig ook wat kosten. Steeds meer alleenstaanden zien de toegevoegde waarde van een datingsite in en vinden het gerechtvaardigd om maandelijks een bedrag te betalen om te kunnen internetdaten. Wel lopen de tarieven van de verschillende grote datingsites nogal uit een: vooral matchmaking sites (met een persoonlijke test) als Parship en eDarling zijn behoorlijk prijzig. Sites zonder partneraanbevelingen, zoals Lexa en Relatieplanet, zijn een stuk voordeliger. Wel moet je op dit type sites zélf meer werk verrichten om tot geschikte dates te komen. Gratis datingsites blijven vooral populair onder minder serieuze daters. Een overzicht van de kosten van de grotere datingsites vind je trouwens op deze pagina.

Effect op de economische situatie

De huidige economische crisis heeft bij de helft van de ondervraagde singles geen invloed op hun date-gedrag. Zij geven aan niet te willen bezuinigen op hun uitgaven tijdens een date (of op eventuele voorbereidingen). Volgens Chiara Bijl, onafhankelijk psychotherapeut en specialiste op het gebied van relaties, is dit omdat de behoefte aan intimiteit en gezelligheid niet afneemt ten gevolge van de crisis. “Sterker nog, als de omgeving grimmiger wordt en de economische leefomstandigheden moeilijker, zijn wij juist geneigd terug te vallen op een van de eerste levensbehoeften: de liefde”.

geldDe andere helft geeft aan wel enigszins last te hebben van een minder goed lopende economie. De gevolgen hiervan zijn dat singles minder vaak op date gaan, eerder de rekening delen of kiezen voor goedkopere activiteiten. Landen waar de economische malaise het meeste invloed heeft op het bestedingsgedrag zijn Spanje (71%) en Italië (61%). In Nederland, Duitsland en Zweden is de impact minder groot (in alle landen zo rond de 40%).

Horeca en Entertainment

Nederlanders maken graag gebruik van de horeca wanneer ze gaan daten, maar bij iemand thuis afspreken is ook populair tijdens de economische crisis. Van den Berg: “Bijzondere uitjes, zoals naar het theater of concert, vallen zeker wel in de smaak, maar zijn niet per sé nodig om elkaar in eerste instantie beter te leren kennen. Bij dat soort gelegenheden zijn er juist weinig mogelijkheden voor een goed gesprek en dat is toch wat singles graag willen”. In Spanje zijn activiteiten in de entertainmentsfeer juist wel geliefd voor een eerste date, zo geeft 74% aan.

Uiterlijke verzorging: op je best naar je date

Iets anders waar Europese singles hun geld aan uitgeven is het uiterlijk. Het zijn vooral vrouwen die er graag op hun best uit willen zien voor hun date. Dit doen zij middels een extra bezoekje aan de kapper of beauty-salon, nieuwe kleding of cosmetica-artikelen. Italianen zijn het meest ijdel. Ten opzichte van andere landen geven zij het meeste geld uit aan kleding en uiterlijke verzorging. Bijl: “Het is natuurlijk al jaren zo dat de nuchtere Nederlander achter de zuiderburen aanloopt als het om mode en schoonheid gaat. Blijkbaar hebben we daar nog geen inhaalslag gemaakt.”

Een cadeautje geven op de eerste date is voor 40% van de single Nederlanders een normale zaak. Gemiddeld geven zij hier 19 euro aan uit. Italianen (45%) hebben aanzienlijk meer over voor hun date: gemiddeld 39 euro.

c-date banner

Plaats een reactie